(Julkaistu Kauppalehdessä 21.02.2002)
Kirkkoriita jarruttaa Viron ja Venäjän suhteita
Suuryrittäjät syyttävät kaksoistulleista ortodoksikirkon ongelmia
Tallinna
Viro on kahden Afrikan maan lisäksi ainoa maa, jolle Venäjä on asettanut kaksoistullit.
Virolaiset eivät halua puhua talouspakotteista, mutta Viron suuryrittäjien liitto (ESEA) on alkanut lobata painostaakseen Viron viranomaisia ratkaisemaan maan ortodoksikirkkoa pitkään vaivanneet ongelmat. ESEA:n toimitusjohtaja Jaak Saarniit arvioi kirkkoriidan olevan päällimmäinen este sille, miksei Venäjä allekirjoita jo valmiiksi neuvoteltua taloussopimusta.
”Jokin syy täytyy olla, ettei Venäjältä löydy poliittista tahtoa istua neuvottelupöytään. Tavatessamme Venäjän duuman edustajia ja ministeriöiden virkamiehiä vastaamme tulee aina sama syytös: Viro ei ole rekisteröinyt Moskovan patriarkaatin alaista ortodoksikirkkoa”, Saarniit sanoo.
Lisävaatimuksia
pelätään
ESEA on vaatinut kirkon pikaista rekisteröintiä, jotta taloussopimus voitaisiin allekirjoittaa mahdollisesti Viron ja Venäjän presidenttien keväällä suunnitteilla olevan tapaamisen yhteydessä. Taloussopimus takaisi Virolle suosituimmuusaseman Venäjän kaupassa poistaen kaksoistullit. Se sisältää myös investointisuojan ja kuljetuksia koskevat säännöt.
”Virossa on paljon suuryrityksiä, jotka haluavat ostaa tavaraa idästä. Vastaavasti monille suurille yrityksille ainoat todelliset markkinat ovat idässä. Ne markkinat ovat nyt kokonaan poissuljetut”, Saarniit sanoo.
Virossa on herännyt pelko, että ESEA:n esimerkki innoittaa Venäjän vaatimaan Virolta lisämyönnytyksiä venäläisen vähemmistön aseman parantamiseksi.
”Venäjän suurlähettiläs Konstantin Provalov on tehnyt selväksi, että taloussopimuksen allekirjoitus edellyttää vain kirkkoriidan ratkaisua”, Saarniit sanoo.
”Virolla ja Venäjällä on myös rajasopimus allekirjoittamatta. Sen yhteydessä voi tulla lisävaatimuksia”, Saarniit arvioi.
Omaisuudesta
taistelu
Viron sisäministeriö rekisteröi vuonna 1993 jo uuden Konstantinopolin alaisen kirkon mitätöiden toiminnassa olleen Moskovan patriarkaatin kirkon. Samalla Viro kansallisti koko ortodoksisen omaisuuden. Valtaosa Viron ortodokseista on venäläisiä, jotka jäivät siten ilman kirkkoaan.
Viron sisäministeriö on kieltäytynyt rekisteröimästä Moskovan patriarkaatin alaista kirkkoa sen säännöissä olevan kohdan takia, joka tekee kirkosta toiminnassa olleen ortodoksikirkon seuraajan. Se oikeuttaisi kirkon tavoittelemaan kansallistettua omaisuutta. Kohta on nyt poistettu säännöistä ja Viron sisäministeriö on valmis rekisteröimään kirkon.
Moskovan patriarkaatin Viron edustaja Vladimir Iljasevitsin mukaan venäläiset eivät ole kuitenkaan luopuneet omaisuustaistelusta.
”Tulemme käymään läpi Viron oikeusasteet ja Euroopan Neuvoston ihmisoikeustuomioistuimet näyttääksemme maailmalle, mitä Viro tekee”, Vladimir Iljasevits sanoo.
Viroon syntyy ainutlaatuinen tilanne maailmassa, kun maassa toimii virallisesti kaksi samaa uskoa edustavaa kirkkoa.
Kainalo:
Suomalaisia emämunauksia
Heimoveljeyden innoittamana Suomen ortodoksikirkon johto osallistui 1990-luvulla Viron kirkon sisäisiin riitoihin sillä seurauksella, että kirkko hajosi ja sen omaisuus kansallistettiin. Virolaiset eivät olisi onnistuneet ilman suomalaista apua näyttämään maailman silmissä lähes pogromin omaista vähemmistön kirkon tuhoamista laillisena toimenpiteenä. Tuosta suomalaisten emämunauksesta on tullut virolaisille kallis lasku. Kaksoistullit ovat käytännössä romahduttaneet Viron kaupankäynnin itään, niin viennin kuin tuonnin.
Virolaisilla on yllin kyllin ongelmia Venäjän suhteissaan. Viron talouseliitti on ryhtynyt vakavasti vaatimaan suhteiden parannusta Venäjään. Suomen ulkopoliittisen johdon olisi syytä vihjaista heimoveljille, ettei EU:hun pyrkivä maa heitä kirkoista ulos uskovaisia, ei edes venäläisiä.
Kommentit:
1. Kauppalehti sai ennätysmäisen määrän puhelinsoittoja jutun johdosta. Hetken aikaa kaikki Suomen ortodoksit lukivat Kauppalehteä. Suomalaisessa julkisuudessa asia oli jätetty käsittelemättä. Valtaosa soittajista oli raivoissaan, kun suomalaisten toimia arvosteltiin. Muutama kehukin tuli. Jotkut suomalaiset tuntevat syvää häpeää tästä ”ristiretkestä”.
torstai 28. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti