sunnuntai 29. toukokuuta 2011

Pitkästä aikaa radiossa

Joskus kauan sitten, Viron kylmä sota- kirjani ilmestymisen jälkeen vuonna 2008 virolainen toimittaja Juku-Kalle Raid kutsui minut ystävällisesti omaan radio-ohjelmaansa. Tuolloin sain peräti tunnin kertoa näkemyksiäni Viron historiasta ja nykyisyydestä. Kadulla tuttavani, vielä tuolloin minulla oli virolaisia tuttavia, pysähtyivät kertomaan, että olin tarjonnut heillekin hyvin mielenkiintoisen näkökulman Viron asioihin.

Juku-Kalle soitti torstaina (26.05.2011) ja varsin lyhyellä varoitusajalla pyysi minua mukaan perjantain ohjelmaansa keskustelemaan Venäjän ihmisoikeustilanteesta yhdessä europarlamentaarikko Kristina Ojulandin kanssa. Ihmettelin vähän, että mitä tekemistä minulla on Venäjän ihmisoikeuksien kanssa? Koska olen hyvin kriittinen sekä Ojulandin että hänen Europarlamentin parhaan kaverinsa, ihmisoikeusvaliokunnan puheenjohtaja Heidi Hautalan Venäjän politiikan suhteen, totesin voivani vähän haukuskella heitä. Toinen heistä voisi olla Bloody Mary ja toinen Lady Macbeth.

Juku-Kalle on siitä harvinainen, että hän uskaltaa soittaa minulle. Tänään hän joutui kuitenkin maksamaan siitä kalliisti. Hän oli kirjoittanut Eesti Ekspressiin ohjelmastaan ”mainoksen”, jossa esitellään muiden ohjelmassa olleiden ajatuksia, minua ei siteerata ollenkaan. Olen saanut vain jälleen kerran kunnianarvoisan maininnan ”kommunisti” ja ”äärivasemmistolainen”. Ensimmäistäkään ajatustani ei esitetä.

No hyvä, ehkä joku kuuntelee ohjelman tämän perusteella. Minussa se jälleen kerran vahvistaa enemmän vain näkemystä siitä, että minut todellakin halutaan vaientaa. Toimittaja, joka uskaltaa ottaa minut ohjelmaansa, joutuu aina vähän pyytelemään anteeksi tekoaan.

http://www.ekspress.ee/news/paevauudised/eestiuudised/mis-toimub-venemaal-ojulandi-ja-hietaneni-vastandlikud-nagemused.d?id=46827144

Ei kommentteja: